2013. május 18., szombat

2006/2. - Bocskai-konferenciák

2006-ban volt Bocskai István halálának 400. évfordulója. A Kálvin Kiadónál megjelent népszerű életrajz megírásához én magam is beleástam magam a témába, amit kikutattam, azt igyekeztem az évfordulós konferenciákon előadni és publikálni. Az első konferenciát Miskolcon rendezték, ide másoltam a meghívóját:




A konferencia anyaga nyomtatásban is megjelent, s olvasható az alábbi linken:


http://www.uni-miskolc.hu/~philos/public2008f2.html


Augusztus 22-én a Magyarországi Református Egyház Doktorok Kollégiuma (DC) évi rendes konferenciáján Debrecenben tartottam plenáris előadást, a program ezen a linken látható:

http://www.regi.reformatus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=14413&catid=125:archivum-hirek&Itemid=341

Ez volt az a helyzet, amikor egyszerre két konferencián is részt vettem és előadtam, mert ugyanakkor volt a Hungarológiai Konferencia Debrecenben. (Ingáztam a Nagyerdő és a Kollégium között.)

Ugyanott néhány hét múlva az egyetem tartott Bocskai-konferenciát, ennek meghívóját ide másoltam:


A Debreceni Egyetem Történelmi Intézete és a
Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Bocskai Munkabizottsága
tisztelettel meghívja

2006. szeptember 14–15-én

a
"A Bocskai felkelés mérlege: a bécsi és a zsitvatoroki béke"
című konferenciára

A konferencia társszervezője az Ady Endre Akadémia

A rendezvény támogatói: A Debreceni Egyetem, a DE Bölcsészettudományi Kara, a Magyar Tudományos Akadémia Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki Bizottsága, a Habsburg Történeti Intézet, a Kölcsey Ferenc Megyei Közművelődési Intézet


A konferencia helyszíne: Debreceni Egyetem, Főépület, III. emelet,
Szabó István terem (XII.)



A konferencia programja


2006. szeptember 14.: 10,00

Levezető elnök: Barta János (Debrecen)
Köszöntők:
Gyula Ferencné, a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Bocskai Munkabizottságának elnöke
Kósa Lajos, Debrecen polgármestere
            Nagy János, a Debreceni Egyetem rektora

Elődások:
  1. Péter Katalin (Budapest): A vallásügy a bécsi békében.
  2. Jozef Baďurik (Pozsony, Bratislava): Az első cseh és az első magyar Habsburgokkal szembeni ellenállás (Kiindulópontok a komparációhoz).

11,00 A "Kolozsvártól Kassáig" című fotókiállítás megnyitója a Főépület III. emeleti kerengőjén. A kiállítást megnyitja: Orosz István akadémikus

Ebédszünet: 12,00-14,00

Délutáni szekció:

14,00 Szekcióvezető: Sipos Gábor (Kolozsvár, Cluj)
  1. Gyulai Éva (Miskolc): Bocskai címer-reprezentációja.
  2. Rokay Péter (Újvidék, Novi Sad): Bocskai és bosnyák korona.
  3. Balogh Judit (Miskolc): Székely nemesi karrier-lehetőségek Bocskai korában.
  4. Kónya Péter (Eperjes, Prešov): Bocatius János a Bocskai-párti kassai főbíró.

Szünet

15,15 Szekcióvezető: Papp Klára (Debrecen)
  1. Oborni Teréz (Budapest–Pécs): A szuverenitás korlátai: Bocskai erdélyi állama.
  2. Kiss András (Kolozsvár, Cluj): Bocskai egy éve a kolozsvári források tükrében.
  3. Jeney-Tóth Annamária (Debrecen): A városok és Bocskai fejedelem udvartartása
  4. Dáné Veronka (Kolozsvár, Cluj): Bocskaiak Erdélyben. Törvénytelen liber-bárók?
  5. Horn Ildikó (Budapest): A bécsi béke hatása: az erdélyi elit változásai 1606-1608.

Szünet

16,10 Szekcióvezető: Bitskey István (Debrecen)
  1. Orosz István (Debrecen): Kontinuitás és betelepedés a hajdúvárosokban.
  2. Nyakas Miklós (Hajdúböszörmény): Bocskai adományainak érvényessége, különös tekintettel a hajdú adományokra.
  3. Gebei Sándor (Eger): Hajdú kiváltságolás – kozák kiváltságolás.

Vita



2006. szeptember 15.

9,00 Szekcióvezető: Kónya Péter (Eperjes, Prešov)
  1. Bitskey István (Debrecen): A Bocskai-Apológia előtörténete.
  2. Sipos Gábor (Kolozsvár, Cluj): Bocskai István a magyar református egyháztörténet-írásban.
  3. Szabó András (Budapest): "Miskolci Csulyak István két emlékbeszéde Bocskairól."
  4. Szabadi István (Debrecen): Református egyházkormányzat a bécsi béke után.

Szünet

10,20 Szekcióvezető: Czigány István (Budapest)
  1. R. Várkonyi Ágnes (Budapest): A Bocskai felkelés nemzetközi háttere.
  2. Barta János (Debrecen): A Habsburgok és a bécsi béke.
  3. Papp Klára (Debrecen): Magyar rendi vélemények változása a békekötés folyamatában.
  4. Bársony István (Debrecen): A bécsi béke és megújításai.
  5. Varga J. János (Budapest): Bocskai István felkelése és a török magyarországi politikája.

Vita

Ebédszünet 12-14

Délutáni szekció

14,00 Szekcióvezető: Orosz István (Debrecen)
  1. Zachar József (Budapest–Eger): A Habsburg–Oszmán hosszú háború: a hadüzenettől a békekötésig.
  2. Papp Sándor (Budapest–Szeged): A zsitvatoroki béke.
  3. G. Etényi Nóra (Budapest): A zsitvatoroki béke a korabeli propagandában.
  4. Czigány István (Budapest): A törökellenes védelmi rendszer újjászervezése a zsitvatoroki béke után.
Vita, a konferencia zárása.


Gyorsan kijött a konferenciakötet is, benne a tanulmányommal.:

Miskolci Csulyak István két emlékbeszéde Bocskairól = „Frigy és békesség legyen…” - A bécsi és a zsitvatoroki béke, szerkesztette Papp Klára és Jeney-Tóth Annamária, Debrecen, 2006 (A Bocskai-szabadságharc 400. évfordulója VIII), 191-203. - A könyv a következő esztendőben németül is megjelent.


Szövegemet rövidítve abba az Irodalomtörténet-számba is elküldtem, amely a 70 éves Kovács Sándor Ivánt köszöntötte. (Tanárom volt és földim, de erről már írtam.) - Irodalomtörténet, Új folyam XXXVII (2006), 536-542.

 És végül volt egy rövid Bocskai-konferencia Kismarján is, amelyet a felújított református templom átadásakor tartottak. 2004-ben, a felújítás kezdetén kiderült, hogy az 1805-ben emelt templomon belül ott vannak a korábbi, földrengésben megrongálódott templom alapfalai, sőt középen a Bocskai család kriptája is. Szabadi István felvételén ez jól látható:


A felújítás motorja Szabó János akkori kismarjai lelkész volt (nem rokonom), aki itt a 2006 szeptember 23-án tartott ünnepségen beszél:


A felújított kripta lejárata:


Szimbolikus koporsók a kriptában:


A templom csonka tornya:


1805-ös építési tábla:


A templombelső az ünnepség után:


El kell mondanom, hogy a hallgatóság soraiban ott ült esztári és kismarjai rokonaival Kovács Sándor Iván is, akkor beszéltem vele utoljára betegsége elhatalmasodása előtt.

A kastélydomb a falu határában, a hagyomány szerint itt állt a Bocskai-kastély:


Fából készült Bocskai-szobor a kastélydombon:


És egy hagyományos, régebbi a faluban:


A helyi sajtó így számolt be az eseményről:

Egyébként gyönyörű idő volt, néhány nappal korábban, szeptember 17-én került nyilvánosságra az őszödi beszéd, s ma is emlékszem arra a puskaporos hangulatra, amely az országban eluralkodott. Hazafelé a kocsiban az Illés-együttest hallgattam, többek között ezt:
Meg ezt:
És persze ezt:

S mivel a szülőföldemen voltam, visszaúton rövid kitérőt tettem Hencida felé. Megállni nem volt időm, csak lassan végiggurultam a falun.



(Link a többi bejegyzéshez: szaboandras54.blogspot.hu)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése